De bereidheid om bijvoorbeeld groente, fruit of vlees van producenten uit de directe regio te kopen is groot. Dat gebeurt nog relatief weinig, omdat er een gebrek aan informatie is over de producten en de verkooppunten.

Dat blijkt uit resultaten van een onderzoek onder de leden van het panel Doetinchem Spreekt. 90% van de respondenten staat positief tegenover lokale voedselproducten. Bij het doen van boodschappen koopt 73% wel eens lokale producten. Dat gaat dan vooral om eieren, fruit en groente. Van de ondervraagden wil 70% vaker lokale producten kopen, maar dan moeten er meer verkooppunten komen (zegt 71%), moeten ze in de supermarkt worden verkocht (68%) of moet de prijs lager (44%).

Stichting Foodpromotie Achterhoek
Het onderzoek is uitgevoerd op verzoek van de recent in het leven geroepen Stichting Foodpromotie Achterhoek. Deze Stichting komt voort uit de projectgroep streekproducten van het StadsLAB. Het doel is om de lokale afzet van eerlijke voedselproducten uit de Achterhoek en de Liemers te bevorderen. Om dit te realiseren zet de Stichting zich in om de verbinding tussen regionale producenten, horeca, non-profitorganisaties, de overheid en consumenten te versterken.

Het onderzoek leert dat de consument nu vooral bij een boerderijwinkel (72%), op de markt (55%) of bij een bakker (45%) lokaal geproduceerd voedsel koopt. Driekwart van de ondervraagden noemt het belangrijk dat de horeca in Doetinchem gebruik maakt van lokale producten. Daarvan is ruim de helft is bereid om daar ook meer voor te betalen in horecagelegenheden.

Van Mien online
Achter de schermen wordt hard gewerkt om streekproducten onder de aandacht te krijgen. Vanaf deze week gebeurt dat ook met de website van-mien.nl, waarop steeds meer verhalen komen over lokale producten, producenten en waar je ze in de streek kan kopen.

Eetwinkel Van Mien
In ontwikkeling is het ‘living lab’ van de Stichting: de eetwinkel Van Mien. Hier experimenteert en onderzoekt de Stichting hoe ze de burgers in Doetinchem kunnen overtuigen om meer lokale producten te eten. Kennismaken, begrip kweken, bewustmaking en kennisoverdracht spelen hierin een prominente rol.

Laagdrempelig
Verantwoordelijk wethouder Henk Bulten is enthousiast. “Ik vind het mooi om te zien dat het harde werk van de projectgroep van het Aanvalsplan Binnenstad zich nu vertaald in de oprichting van de Stichting en straks de komst van de eetwinkel Van Mien. Dan kan de consument laagdrempelig kennis maken met de mooie producten uit onze streek.”

LKKR van Eigen Bodem
In oktober organiseren Stichting Foodpromotie Achterhoek en LKKR Doetinchem samen de themamaand LKKR van Eigen Bodem. Alles draait om het delen van kennis en waardering over de smaak, diversiteit en rijkdom van onze lokale Achterhoekse producten. Er is een aantal publieke events met lokaal eten in de hoofdrol. Zo is in samenwerking met de Gruitpoort de schrijfworkshop Smakelijk Eten georganiseerd, vond er een debat- en netwerkavond plaats op 15 oktober bij de Steck en is er op zondag 28 oktober een Streekproductenmarkt op het Simonsplein.

Over de stichting
In de Stichting Foodpromotie Achterhoek werken experts uit verschillende disciplines samen. Dit team van producenten, horecaprofessionals, deskundigen uit de retail- en financiële wereld en voortrekkers in plattelandsontwikkeling draagt ideeën aan om de doelstellingen te realiseren.

Over het panelonderzoek
Het panel Doetinchem Spreekt telt ruim 2.200 leden. Bijna 1000 respondenten deden mee aan dit onderzoek. Volgens onderzoeksbureau Moventem is het onderzoek met het hoge aantal respondenten betrouwbaar en representatief over leeftijd, postcodegebied en geslacht.

In de bijlage Factsheet Lokale Producten vindt u de belangrijkste conclusies van het onderzoek.

Foto: debatavond 15 oktober (fotograaf Marcel Somsen)